Beginnen met bloggen
Het openen van een blog was dus een grote stap. Van de op de
site van 23-archiefdingen aangeven websites voor het maken van een blog heb ik
gekozen voor www.Blogger.com . Deze site
is gebruiksvriendelijk en voor maken van een eerste blog prima om mee te
werken. Voor de module 2.9 van de HMDI heb ik een website gemaakt en bijgehouden,
www.digitaalhoedoenwedatallemaal.webklik.nl
. Deze website heb ik gemaakt via de website Webklil.nl, waarmee je gratis een
website kan bouwen. Het maken van deze blog heeft daarmee wel wat
overeenkomsten. De ervaring leerde mij dat dit een tijdrovend bezigheid is. Ik
heb de weblog ook gepubliceerd via www.23-archiefdingen.nl
.
Het werken met RSS-feeds.
Ik ben me een al een tijd bewust van het bestaan en de
functie van RSS-feeds, ik heb er echter nog nooit gebruik van gemaakt. Voor
deze cursus heb ik nu een iGoogle account aangemaakt en een GoogleReader account,
ik vind het idee heel handig maar moet nog een beetje uitvogelen hoe ik de
startpagina het beste kan indelen, wat wil ik erop hebben etc. etc. Binnen de organisatie
waar ik werk heeft ons DMS ook een RSS-feed functie. Deze optie wordt nog niet
gebruikt maar kan volgens mij heel handig zijn voor medewerkers om de
ontwikkelingen van zaakdossiers van andere mensen te volgen. Hieronder een
stukje tekst van de website van Decos, de leverancier van ons DMS.
RSS-feeds in Decos
Binnen Decos is vanaf D5 op
diverse plaatsen een knopje ‘RSS-feeds beschikbaar’. U kunt zich hiermee
abonneren op nieuwe registraties in bijvoorbeeld een adres-, document- of
dossierboek.
Het is ook mogelijk om een
melding te ontvangen indien er een bestand bij een specifieke
documentregistratie gewijzigd is of wanneer er een nieuw document aan een
dossier wordt toegevoegd.
|
Het zoeken naar RSS-feeds via de opties genoemd in #ding 5
heb ik nog niet goed geprobeerd, bij het bezoeken van een website kijk ik nu
wel steeds of het RSS-feed icoontje aanwezig is en of het handig is deze te
activeren.
Online
kantoortoepassingen
Met het werken met documenten in de Cloud heb ik voor het
eerst ervaring opgedaan tijdens module 2.9. Voor deze module moesten we in
groepsverband een opdracht uitvoeren. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van
Dropbox via www.dropbox.com . Dit werkte
heel effectief en bespaarde een hoop heen en weer gemailde bestanden en altijd
de juiste versie bij de hand. Voor deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van
Google documenten. Mijn eerste ervaringen zijn positief, het grootse nadeel wat
ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat de mensen met wie je wilt samenwerken
ook over een google-account moeten beschikken.
Binnenkort weer verder met het ontdekken van web2.0!
Beste Andere,
BeantwoordenVerwijderenDit ziet er al heel professioneel uit.Ook informatief, het doorlinken is ook prima gedaan.
groeten,
Hester